reklama

Nedajte sa oklamať! (pokračovanie o ekoznačkách)

Pančik odhadzujci papier do koa, biela a zelen pka v tvare kruhu, npis: Chrnime životn prostredie...Mte pocit, že takto označen vrobky s ekologick? Omyl! O tom, že na Slovensku mme dve ttom garantovan ekoznačky som psala v predchdzajcom člnku. Tu je sľben pokračovanie o značkch, ktor eko nie s...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu


Prvú kategóriu tvoria značky, o ktorých si často myslíme, že sú ekoznačkami. Jednou z nich je panáčik odhadzujúci papier do koša. Symbol označuje, že ide o obal. Výrobca od nás chce to, čo všetci vieme – odpad nemáme rozhadzovať okolo seba, ale do koša. Nič však nehovorí o recyklácii či ďalšom využití obalu. 


Obrázok blogu

Často sa ako ekoznačka chápe aj Zelený bod (Der Grüne Punkt). Značka však hovorí iba to, že výrobca zaplatil poplatok za likvidáciu obalu. Od roku 2003 má na Slovensku licenciu na používanie Zeleného bodu firma Envi-pak . Zhromažďuje finančné prostriedky od výrobcov, baličov, plničov, dovozcov a čiastočne aj obchodnej siete, ktorými sa potom finančne podporuje systém zberu a triedenia odpadu v obciach. Kto zaplatí, dostane osvedčenie na používanie. Značka však v žiadnom prípade nevypovedá o šetrnosti obalu k životnému prostrediu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Často sa za ekoznačku považuje aj symbol troch šípiek v trojuholníku . Prostredníctvom čísla v strede znaku alebo skratky pod trojuholníkom šipiek informuje, z akého materiálu bol výrobok vyrobený. Takéto označenie môže pomôcť spotrebiteľovi pri triedení odpadu uľahčiť recykláciu, neznamená však, že výrobok niekto skutočne zrecykluje.

Kým pri predchádzajúcej skupine značiek ide skôr o neznalosť spotrebiteľov, do druhej patria značky a nápisy, ktoré si vymysleli výrobcovia sami na zlepšenie svojho „zeleného“ imidžu.

Obrázky usmievajúcich sa lístočkov s nápismi „čistá domácnosť, čistá príroda“, ruka hladkajúca planétu zem, návod na poskladanie tetrapakovej krabice od džúsu pred jej vyhodením navodzujú dojem, že výrobok je naozaj šetrný k životnému prostrediu.
Niekedy iba zdôrazňujú to, čo je samozrejmé – napríklad, že výrobok neobsahuje freón a je priateľský k ozónovej vrstve, prípadne že výrobca urobil to, čo aj väčšina iných a výrobok neobsahuje fosfáty a je biologicky odbúrateľný. Niekedy nás presviedčajú, že výrobok je priateľský k životnému prostrediu, že neničí prírodu alebo je ekologický. V prípade, že takéto značky a nápisy nie sú súčasťou garantovaných ekoznačiek, ide len a len o reklamu.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

   

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Ďalšou skupinou sú nápisy na obaloch. Prečítať si môžeme, že obal je rozložiteľný, recyklovaný či recyklovateľný, alebo že ho máme odovzdať do separovaného zberu. Takéto nápisy sú však veľmi zavádzajúce. V prvom rade treba rozlišovať pojmy recyklovaný a recyklovateľný. Kým recyklovaný znamená, že výrobok bol vyrobený z už predtým použitej suroviny, recyklovateľný znamená že sa po spotrebovaní výrobku obal môže zrecyklovať. A to sa samozrejme nestane automaticky – obal je potrebné na recykláciu odovzdať. Priamo v obchode (vratné obaly) alebo do kontajnera na separovaný zber. Ak skončí v normálnom odpade, žiadny eko nápis mu nepomôže. Skončí v spaľovni alebo na skládke spolu s ním. A čo sa týka rozložiteľnosti – záleží len na tom, či sa bude doba, za ktorú sa obal rozloží počítať na roky alebo storočia.
Obľúbené sú aj „výrobky z prírodných surovín“ či „prírodné produkty“. Otázkou je, čo nepochádza z prírodných surovín? Hoci človeku sa podarilo vytvoriť mnoho látok nepochádzajúcich z prírody, základom zdrojov pre chemický priemysel zostáva príroda. Z prírodných surovín môže byť vyrobené čokoľvek. Ak chceme mať istotu, že prírodný produkt neobsahuje kozervačné látky či dochucovadlá, hľadajme na výrobku značku ekopoľnohospodárstva.  Netvrdím, že všetci, čo označujú svoje výrobky vlastnými ekonápismi či značkami nás klamú. Reklama je všade okolo a ako sa k nej postavíme a či jej uveríme je len na nás. Istotu, že nápis na výrobku je pravdivý máme však naozaj, ako som už písala iba pri označeniach Environmentálne vhodný výrobok a  Epoľnohospodárstvo.  A ak máte pocit, že výrobca svojim vlastným označením klame alebo zavádza, môžete podať podnet na prešetrenie Slovenskej obchodnej inšpekcii.   Na záver výsledok rýchleho prieskumu: neekoznačky : Čistá domácnosť, čistá príroda ( výrobky fy Tatrachema) Ruka s planétou zem (osviežovač vzduchu Mr. Mattes) Ozon Friendly (osviežovače Akolade) Bez fosfátov, biologicky odbúrateľné ( výrobky fy Tatrachema)
zavádzajúce nápisy na výrobkoch: Podlieha biodegradácii (Tesco prostriedok na umývanie riadu) Výrobok obsahuje prírodnú kyselinu citrónovú, preto neškodí životnému prostrediu (Fixinela) Prírodná hroznová šťava (nápoj - žiaľ nepoznačila som si názov, obsahoval konzervačné látky, náhradné sladidlá, farbivo a arómu)
obaly:Vypláchnuté obaly odovzdajte na recykláciu (Savo), Obal nepoškodzuje životné prostredie – je recyklovateľný (Mytol) Prázdny obal likvidujte do separovaného zberu (Pronto – rozprašovač v spreji)
Ekologickú informáciu a oznámenie Netestováno na zvířátkách (viď. obrázok) som našla na prášku na pranie Sensa pro děti.

Ivana Brezinská

Ivana Brezinská

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudovala žurnalistiku. Po škole sa však rozhodla, že je lepšie prejsť od slov k činom a začala pracovať v jednej mládežníckej ochranárskej organizácii. Teraz je na materskej "dovolenke" a zdá sa, že nastal čas prejsť od činov k slovám. Najnovšie ma nájdete aj na http://petrzalka.otvorene.sk/ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáEkopohľadyIhriskoPo cestách - necestáchSeparovaný zberSpoločnosťUkrajinaZ vlastného dvora

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu