reklama

Čo skrýva bratislavské podzemie?

Nedokážem spočítať koľkokrát som už prešla okolo. Ani koľkokrát som nakukla. Ruiny múrov za špinavým sklom a rozbitá informačná tabuľa pred nie príliš vkusnou budovou. Nie som odborník a tak mi slová ako karner či ossárium vyfúkli z hlavy skôr ako som prišla domov a mohla som si pozrieť v dákych knihách, čo to vlastne je. Čo si ale človek zapamätá lepšie, ako to, čo na vlastnej koži zažil? A tak keď prišla možnosť nazrieť aj za zamknuté dvere, bola som prvá, čo sa na exkurziu do bratislavského podzemia dostavila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu




Obrázok blogu


Poznávate ju? Je to presklená budova vľavo pred Starou tržnicou. Tak presne tam sme zamierili. Kamarát Maťo niekde vyšťúral ochotného človeka - Mgr. Branislava Resutíka, ktorý mal nielen kľúče, ale navyše je aj archeológ a odborník na bratislavský stredovek.
Ešte keď som s trasúcimi sa nohami zostupovala po železnom rebríku, čakala som dáke chodby, možno zopár kameňov nad ktorými náš sprievodca bude sypať roky, čísla a mená. Našťastie som sa pred vstupom do miestnosti nadýchla.

Obrázok blogu



Keď sa povie "KOSTNICA", niektorí z nás si asi spomenú na Jána Husa a nemecké mesto, kde bol 6. júla 1415 upálený. Iným možno napadné tá v Kutnej Hore . A tí sú bližšie - je to miesto, kde sa ukladali kosti nájdené na cintoríne. Nie každý tuší, že jedna zo slovenských kostníc - kaplnka svätého Jakuba, sa našla práve v blízkosti Starej tržnice.
Hoci nejde o veľkú miestnosť, pri predstave, že bola zaprataná kosťami, mi naskakovala husia koža. Dnes už je tu iba jeden "riadok" - ukážka, ako boli kosti naskladané. Tesne jedna vedľa druhej, od podlahy až po strop a pomedzi to sem tam dáka lebka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Kaplnka svätého Jakuba stojí na mieste, kde bola v roku 1100 postavená predrománska rotunda. Rotunda plnila úlohu kostola včasnostredovekej dedine sv. Vavrinca. Kaplnka bola na jej mieste postavená okolo roku 1200, prvá písomná zmienka o nej pochádza z roku 1436. Ukladali sa do nej kosti z porušených hrobov Vavrineckého cintorína.

Obrázok blogu



Priestory budú verejnosti prístupná počas dní otvorených dverí (22. - 23. apríla 2006). Posledné dva roky boli na sv. Juraja bezplatne sprístupnené viaceré expozície, múzeá a galérie v Bratislave i okolí (Rusovce, Devín) - medzi nimi aj kaplnka sv. Jakuba.
Ak máte chuť nazrieť do podzemia Bratislavy, nenechajte si jej sprístupnenie ujsť. Na vstup sa vraj minulé roky dosť dlho čakalo, ale určite to za to stojí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



Ivana Brezinská

Ivana Brezinská

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyštudovala žurnalistiku. Po škole sa však rozhodla, že je lepšie prejsť od slov k činom a začala pracovať v jednej mládežníckej ochranárskej organizácii. Teraz je na materskej "dovolenke" a zdá sa, že nastal čas prejsť od činov k slovám. Najnovšie ma nájdete aj na http://petrzalka.otvorene.sk/ Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáEkopohľadyIhriskoPo cestách - necestáchSeparovaný zberSpoločnosťUkrajinaZ vlastného dvora

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu